сряда, 2 февруари 2011 г.

Diggin' in Varna? Да.


До скоро си мислех, че в България и в частност във Варна няма места, където могат да се намерят плочи втора употреба – както български, така и чуждестранни. Вече не мисля така. През последната година посетих поне пет такива места. С мен се свързват хора, научили по един или друг начин за интереса ми към винила, и с радост ми връчват грамофонните си плочи, които им е било жал да изхвърят. Благодаря на всички тях и ги уверявам, че плочите им са в добри ръце – почистени, подредени и каталогизирани. И това не е просто премесване от един рафт на друг, защото всеки път, когато пускам музика на публични места, аз ги споделям с присъстващите и в това виждам смисъла на музиката като форма на комуникация. Ако четеш този текст и вкъщи имаш грамофонни плочи, които не ти трябват, можеш да се свържеш с мен чрез email-a, който ще намериш в раздел Контакт.

Но лично за мен много по-интересно изживяване са срещите ми с различни търговци на винилови плочи. Колкото и да са малко, все пак ги има. Най-често това се случва по битпазари, антикварни магазини и едно-две магазинчета, чиято основна дейност е съвсем различна от музиката. Обикновено съкровището е скрито в отделна стаичка и е много трудно човек дори да разбере за него. Затова и времето, което в което се ровиш из прашните рафтове и отделяш на страна попаденията, лично за мен може да се сравни с много малко усещания.

От последното място, което посетих преди дни, се върнах с десетина 7-инчови сънгъла и още толкова албума. Попаднах на някои доста добри неща, но всъщност ето какво прибрах под мишница:

45s:
Ella Fitzgerald – A Hard Day’s Night / Verve
Stevie Wonder – Master Blaster (Jammin’) / Tamla
Little Richard – Great Gosh A’Mighty! / MCA
Tom Jones – Looking Out My Window / Parrot
Tom Jones – Help Yourself b/w Day By Day / Decca
Sylvester – Can’t Stop Dancing / Fantasy
The Three Degrees – The Golden Lady / Ariola
Candi Staton – Young Hearts Run Free / Warner Bros.
Paul McCartney feat. Stevie Wonder – Ebony and Ivory / Parlophone
Lionel Richie – All Night Long / Motown
David Bowie & Mick Jagger – Dancing In The Street / EMI
USA for Africa – We Are The World / CBS
Лили Иванова – Woman In Love / Балкантон

LPs:
Randy Crawford – Now We May Begin / Warner Bros.
The Folkswingers – Sitar Beat / Fontana
Леа Иванова – Леа / Балкантон
Лили Иванова – Уличката малка / Балкантон
ФСБ – Световен хит парад / Балкантон
Александър Бръзицов – Избрани песни / Балкантон
Борис Гуджунов – Старият клоун / Балкантон

Така че, колкото и трудно за вярване да звучи, все пак и Варна си има своите малки прашни оазиси. В следващия пост очаквайте един от синглите от списъка по-горе.

Peace & Funk

6 коментара:

honte каза...

Би ли споделил с "широката варненска общественост" а.к.а. пияната младеж :) конкретните магазини и антиквариати, защото моите търсения преди години се увенчаха единствено с едно кашонче 78rpm шеллакови радиопиеси, вокален джаз и зората на българската естрада.
Вей да бай, гледайки последните ти попадения няма как човек не завиди благородно!
Поздрави. honte

Dobo Marzov каза...

Здравей, радвам се, че и ти се кефиш на грамофонните плочи. Едното място е битпазара срещу автогарата (по диагонал), където преди години вдигнаха бели бараки. Там имах един чичко, който от време на време изкарваше сносни неща. Но по някое време спря да се появява и скоро не съм ходил. Антикварният магазин, от който взех много български 7-инчови сингли, е в Търново, но същият собственик държи и антиквариата срещу хали Шипка (не съм ходил там). 3-4 пъти са ме търсили разни хора да ми дадат плочи, а последното място ми позволи да не го споделям все още :) Не че е кой знае колко богато (аз ги пообрах тези, които ме кефят), но все пак искам да му се насладя още малко.
Поздрави, Доб

honte каза...

Не се изразих достатъчно точно :) Попитах просто от любопитство, а не с идеята да отнеса ценни находки. Наистина е много постно откъм плочи във Варна, повечето ми попадения са или от размяна с приятели или кашона на месечните Funky Bites вечери, но за нещастие не всеки месец мога да се връщам във Варна. В София (където се подвизавам вече пета година, а най-вероятно и още 1-2), нещата не са по-розови - "Дюкян"-а, магазинчето на ул. "Шишман" и това на Йонко, където повечето плочи са с изорани бразди и всичко останало са битаци с нереални цени. Добре, че ги има интернет, нискотарифните полети и дружбата между народите!

Dobo Marzov каза...

Дано не съм прозвучал като някой безскрупулен егоист (какъвто всъщност донякъде съм - поне когато се отнася до плочи :)). Ами във Варна положението е още по-зле от София, както ти самият добре знаеш :) И все пак тук-там изскача по нещо. Дай ми имейла си, за да поддържаме връзка и по пощата... :)

osmo каза...

хаха, супер, keep diggin!

Dobo Marzov каза...

Мерси. бро! Трябва да го направим заедно някой път ;)